Tuesday, December 29, 2009

POLITIK KAMPUS @ MAMPUS!

Apa itu politik kampus? kalau tanya orang kampung aku, mereka akan cakap kena pegi
memangkah sesapa yang bagi kampung kita senang, kalau tanya budak2 uni aku, tah la aku pun
tak tau apa mereka akan cakap, agak2 nya bila kerani fakulti telefon suruh datang mengundi
(dtg 'click' butang tetikus sebab uni aku ni sistem pengundian dia antara yang tercanggih, itu pun
diorg cakap la!) baru kena datang mengundi, itu pun sebab takut kena tindakan tatatertib daripada dekan (tapi aku masih tertanya2 apa yang dekan blh buat).

'Pilihan raya kampus dapat membentuk mahasiswa sebagai pemimpin masa depan, menjadi pemimpin yang mewakili keseluruhan orang bawahan, mengamalkan budaya politik yang bersih, boleh mengurus dengan cekap dan mempromosi amalan membuat pilihan berdasarkan ilmu dan maklumat.' (Syarafuddin Sulaiman, 'Melangkaui politik sempit kampus", Milenia Muslim mac 2009)

Kepala bana apa Pro-aspirasi tu? besi buruk apa Pro-mahasiswa tu? kalau tanya budak2 uni aku tah la diorang tau ke tidak, sebab dekat uni aku ' the 1 and the only (choosen 1)' yang menjuarai pengundian dulu kini dan selamanya di uni aku (tahniah di ucapkan) kahkahkah bukak game sendiri, sendiri bertanding, pastu sendiri isytihar menang kahkahkah (gelak versi tukar tuuuttt (bukan nama sebenar) itu pun sebab orang di atas kayangan pun dah tentukan kot. Apa punya turr da...

'Pro-aspirasi jika diambil secra bulat-bulat merujuk kepada wakil pelajar yang pro-kerajaan. Tetapi dalam politik sebenarnya, istilah ini dipakai kepada calon wakil pelajar yang pro-parti pemerintah' (Syarafuddin sulaiman, 'Melangkaui politik sempit kampus', Milenia Muslim mac 2009)

'Istilah pro-mahasiswa pula digunakan untuk merujuk calon wakil pelajar yang mempertahankan hak-hak mahasiswa dan memperjuangkan kebebasan berpolitik'.

Ada orang tanya, ada ke politik kampus di uni aku? apa punye soalan daaa... kalau dah nama kampus dah tentulah ada politik, persoalannya sekarang adakah mereka yang menjuarai politik kampus itu atas nama kebajikan pelajar benar2 menggalas tanggunggjawab mendahulukan kebajikan pelajar dari kebajikan diri sendiri? (ye la kalau dah orang kayangan offer melancong ke negara Park Ji Sung, Rain, song Hye kyo atas nama lawatan sambil belajar, sape x nak ye dak).

'Apabila menjadi wakil pelajar, wajib mengutamakan hak-hak pelajar, tanpa mengira fahaman politik calon.'

Kalau ada yang tanya pada aku lagi ada tak politik kampus di kampus aku, aku akan tanya balik pada orang tu, kalau kau rasa politik kampus di kampus aku sudah mampus, maka mampus lah ia, kalau kau rasa politik kampus di kampus aku belum mampus, maka menang lagilah jawabnya puak2 tu kahkahkah

Betulkah politik kampus di kampus aku sudah mampus?

(hanya pandangan peribadi penulis setelah membaca artikel bertajuk 'Melangkaui Politik Sempit Kampus' (Syarafuddin Sulaiman, Milenia Muslim mac 2009)

3 comments:

~ orked ~ said...
This comment has been removed by the author.
~ orked ~ said...
This comment has been removed by the author.
NuAiNa said...

selamat berjuang orang muda23...